KasvuCamp

KasvuCampin juuret

Ensimmäiset KasvuCampit järjestettiin jo vuonna 2013, jolloin Tampereen kauppakamari Tampereen kaupungin elinkeinorahaston tukemana lähti pohtimaan uudenlaista, tehokasta tapaa tukea yrityksiä kasvussa ja kansainvälistymisessä. Konseptia lähdettiin muotoilemaan Kari Neilimon luotsaaman ohjausryhmän johdolla, yhdessä yritysten kanssa.
KasvuCampille on osallistunut yli 100 yritystä ympäri Suomea.

 Referenssi

Framery Acoustics

Framery osallistui KasvuCampille vuonna 2013, kun yritys oli vielä nuori ja omaa suuntaa haettiin vahvasti. Alkuvaiheessa oli tärkeää saada lisää ymmärrystä strategisesta suunnittelusta ja erilaisia realistisia vaihtoehtoja oman kasvusuunnitelman rakentamiseksi. Erityisen arvokasta oli pysähtyä ja pallotella liiketoiminnan erilaisia vaihtoehtoja KasvuCampin kokeneiden haastajien kanssa.

 

“KasvuCamp ei ollut mikään selkääntapeutteluleiri, vaan meitä haastettiin aidosti kyseenalaistamaan omaa ajattelua ja löytämään järkeviä tapoja suunnitella omaa liiketoimintaa.”

”KasvuCamp ei ollut mikään selkääntaputteluleiri, vaan meitä haastettiin aidosti kyseenalaistamaan omaa ajattelua ja löytämään järkeviä tapoja suunnitella omaa liiketoimintaa. Teimme kaksi pitkää päivää kovaa työtä oman suunnan ja strategian kirkastamiseksi. Mieleen jäi myös KasvuCampin epävirallinen osuus, jonka aikana pääsimme tutustumaan moniin mielenkiintoisiin ihmisiin ja saimme kuulla heidän tarinoitaan kasvun ja kansainvälistymisen tekemisestä."

Framery Acoustics | CEO Samu Hällfors

 Referenssi

CoreHW

CoreHW:llä oli perustamisvaiheessa akuutti tarve saada apua liiketoiminnan rakentamiseen ja käytännön kysymyksiin. Sparrauskaveri toisesta yrityksestä vinkkasi KasvuCampista, jonne päätettiin hakeutua välittömästi.

”Soitin Henna-Riikalle eräänä tiistaina ja kerroin, että meidän pitää päästä leirille heti. Saman viikon torstaina olimme koko founder-porukalla KasvuCampilla”, kertoo toimitusjohtaja Tomi-Pekka Takalo.

 

“Jouduttiin oikeasti epämukavuusalueelle, jonne on pakko mennä mikäli aikoo saada aitoa muutosta aikaan. Tulevien osallistujien onkin hyvä tiedostaa, että KasvuCampille mennään tekemään töitä ja pois tullaan toivottavasti vahvempina kuin koskaan.”

”Meillä oli ollut kova kiire eikä aikaa pysähtyä ja keskustella kunkin founderin yritystoiminnalle asettamista odotuksista ja toiveista. KasvuCamp tarjosi tilaisuuden käydä laajempaa keskustelua koko porukan voimin. Yhteisen ymmärryksen rakentamisen lisäksi KasvuCamp avarsi paljon omaa ajattelua yritystoiminnasta. Saimme paljon konkreettisia esimerkkejä ja sparrausta siihen, mitä liiketoiminnan ja kasvupolun rakentaminen oikeasti käytännössä vaatii. Saimme myös tukea päätöksentekoon ja ennakointiin sekä erilaisten pullonkaulojen käsittelyyn, joita lähdettiinkin purkamaan heti leirin jälkeen. KasvuCamp-konseptissa pidin erityisesti siitä, että se ei ollut mitään pumpulissapehmoiluhöttöä, joka ei johda minnekään. Jouduttiin oikeasti epämukavuusalueelle, jonne on pakko mennä mikäli aikoo saada aitoa muutosta aikaan. Tulevien osallistujien onkin hyvä tiedostaa, että KasvuCampille mennään tekemään töitä ja pois tullaan toivottavasti vahvempina kuin koskaan.”

CoreHW | CEO Tomi-Pekka Takalo

 Referenssi

OptoFidelity

Tampereella syntynyt älylaitteiden testausyhtiö OptoFidelity Oy on yksi ensimmäisen 2013 järjestetyn KasvuCampin osallistujista. Yritys osallistui KasvuCampille aikana, jolloin yritys oli ottamassa ensimmäisiä askelia kohti kansainvälistymistä Yhdysvaltojen suuntaan.

Myöhemmin yritys osallistui vielä KasvuCampin jatkotoimeksi suunnitellulle MyyntiCampille, josta löytyi heille tarpeellisia modernin myynnin ja markkinoinnin verkostoja.

 

”On hyvä aika-ajoin pysähtyä sparrauttamaan strategiaa ja saada ulkopuolista näkemystä. KasvuCamp oli siinä vaiheessa hyvä paikka pysähtyä arjen juoksusta ajattelemaan yrityksen liiketoiminnan perusasioita. Mentorit ja muut asiantuntijat haastoivat todella meidän suunnitelmia sekä tavoitteita”

Aimonen kokee, että KasvuCamp oli hyvä startti työtapaan, joka pysäyttää hetkeksi tarkastelemaan omaa liiketoimintaa ikäänkuin ulkopuolelta ja tuo yrityksen strategiseen suunnitteluun mukaan eri alojen kokeneita asiantuntijoita sekä vertaisverkostoja. Kansainvälistyminen on kokonaisuus ja kansainvälistyvällä kasvufirmalla on monta eri ohjusta, mutta Aimonen uskoo KasvuCampin tarjonneen siihen tarvittavaa rohkeutta itse toimintaan, ettei kansainvälistyminen jäisi pelkäksi suunnitelmaksi.

OptoFidelity Oy | Executive Board Member, Pertti Aimonen

 Referenssi

J. A. Tenhunen

Jalkinealan maahantuonnin tukkukauppa J. A. Tenhunen osallistui ensimmäisen kerran KasvuCampille vuonna 2014, koska he halusivat selkeän suunnan paikalleen pysähtyneelle liiketoiminnalle sekä sparrailua siihen millaisiin asioihin tulisi seuraavaksi keskittyä. ”Nyt siitä on kahdeksan vuotta ja ollaan vieläkin samalla tiellä” sanoo J. A. Tenhusen toimitusjohtaja ja yrittäjä Teija Siren.

 

KasvuCampin mentori tunsi keskusliikkeiden ostoprosessin sekä sen, kuinka sinne päästään sisään uusilla sopimuksilla. Suurin osa tiedosta oli jo meillä itsellämme, mutta KasvuCampiltä saimme ulkopuolisen näkemyksen ja uskon itseemme”

”KasvuCampin mentori tunsi keskusliikkeiden ostoprosessin sekä sen, kuinka sinne päästään sisään uusilla sopimuksilla. Suurin osa tiedosta oli jo meillä itsellämme, mutta KasvuCampiltä saimme ulkopuolisen näkemyksen ja uskon itseemme”, Siren kertoo. Hän näkee myös hyödyn siinä, kun keskustelee liiketoiminnan ja myynnin äärellä olevien toisten yritysten kanssa.

Siren suosittelee KasvuCampia yrityksille, jotka pohtivat strategisia päätöksiä, sillä leiriltä saa hyvää ja monipuolista sparrailua. Pienemmille yrityksille KasvuCamp tarjoaa myös kasvuun liittyvän vertaisverkoston, joka jää elämään leirin jälkeen.

 

J. A. Tenhunen | Yrittäjä, toimitusjohtaja, Teija Siren

 Referenssi

Vestelli Oy

“Osallistuessamme KasvuCampille, yrityksemme oli tehnyt jo paljon erilaisia toimia liiketoiminnan kehittämisen eteen. Yrityksestämme löytyi jo hyvää osaaminen kasvun rakentamiseen, mutta meille oli haasteellista löytää yhteistä aikaa pidemmän aikavälin suunnittelulle. Pk-yrityksessä ollaan helposti sellaisessa tilanteessa, että tehdään pitkää päivää ja aika menee päivittäisen liiketoiminnan pyörittämiseen “ toteaa Joona Linna, Vestellin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja.

 

Meille merkittävin hyöty osallistumisessa oli se, että saimme pysähtyä kahdeksi päiväksi miettimään pitkän aikavälin suunnitelmia yhdessä ja työstämään askelmerkit niiden saavuttamiseksi”

Linnan mukaan KasvuCamp tarjosi ajan ja paikan kokoontua yhteen miettimään tulevaisuuden suuntaviivoja. Korkean paikan leirillä kirkastettiin niin pitkän aikavälin strategisia valintoja sekä asetettiin uudet askelmerkit tavoitteiden saavuttamiseksi. Siren suosittelee KasvuCampia yrityksille, jotka pohtivat strategisia päätöksiä, sillä leiriltä saa hyvää ja monipuolista sparrailua. Pienemmille yrityksille KasvuCamp tarjoaa myös kasvuun liittyvän vertaisverkoston, joka jää elämään leirin jälkeen.

 

Vestelli Oy | Hallituksen puheenjohtaja, Joona Linna

Kokemuksia KasvuCampista

Antti Eskelinen

Julkaistu 23.5.2022

KasvuCamp on Tampereen kauppakamarin konsepti, jota on ollut vahvasti rakentamassa myös Osaamo Business Design yritys. Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen on ollut rakentamassa KasvuCamp konseptia ja on edelleen osana toimintaa. 

 

 

“Tässä on paikallaan tällainen “mindsetin” muutos, että meidän pitää nyt lähteä vähän merta edemmäs kalaan”  

Eskelinen uskoo, että sparrausohjelmille löytyisi tarvetta suomalaisten yritysten keskuudessa, sillä usein suomalaisilla yrityksillä on ollut haasteena, että Yhdysvaltojen markkinoille yritetään päästä usein liian varhain sekä liian vähin resurssein. Jos tuote tai palvelu ei ole mietitty kohdemarkkinoille sopiviksi, niin kansainvälistyminen ei ole vielä kovin ajankohtaista. USA:ssa riittää kysyntää suomalaisille hyödykkeille ja vientimme heidän suuntaansa on ollut vauhdikkaassa kasvussa viime vuosina.  

Leirille osallistumisen kannalta tämänhetkinen tilanne on optimaalinen, sillä jo nyt käynnissä olevat haasteet itärajan kiinni menemisen suhteen tulevat vaikuttamaan materiaalivirtoihin todennäköisesti vielä pitkään – kannattaakin siis suunnata katseet kohti länttä, sillä haasteista kannattaa aina etsiä mahdollisuuksia. Suomalaisten yritysten tulisi löytää korvaavia markkinoita. ”Tässä on paikallaan tällainen ”mindsetin” muutos, että meidän pitää nyt lähteä vähän merta edemmäs kalaan”, sanoo Eskelinen.   

Eskelinen nosti myös, että olemme avoin markkinatalous, joka ei pysty kasvamaan ja kehittymään, ellemme kasvata ulkomaankauppamme – ”Me ei täällä toisiamme palvelemalla päästä eteenpäin”, toteaa Eskelinen. 

Tampereen kauppakamari | CEO Antti Eskelinen

KasvuCampille osallistuneiden yritysten kokemia hyötyjä:

 

YMMÄRRYKSEN JA LIIKETOIMINTAOSAAMISEN KASVU

Osallistujat oppivat kasvusta, strategiasta ja liiketoiminnan kehityksestä asioita, jotka auttavat ja nopeuttavat niiden suunnittelua sekä käytännön toteutusta.

AIKA JA PAIKKA PYSÄHTYÄ AJATTELEMAAN YHDESSÄ

KasvuCampillä pysähdytään ja keskitytään tarkastelemaan omia mahdollisuuksia ja potentiaalia yhdessä asiantuntijan kanssa. Avainhenkilöiden osallistuessa leirille päätöksiä voidaan tehdä paikan päällä ja suunnitelmien toteutus voidaan aloittaa heti leirin jälkeen.

KONKRETIA JA INNOVATIIVISUUS

Kokemusten jakaminen ja erilaisten ajatusmaailmoiden kohtaaminen ovat avain uusiin ajatuksiin ja innovaatioihin.

 

ROHKEA VISIO(INTI)

Leirillä ajatellaan isosti - markkinana on koko maailma. KasvuCampillä osallistujat kirkastavat omat vahvuudet ja mahdollisuudet, sekä asettavat realistisempia ja rohkeampia tavoitteita.

STRATEGINEN (KUMPPANI)VERKOSTO

KasvuCamp mahdollistaa verkostoitumisen strategisesti sekä sen kautta saa työkaluja oman globaalin verkoston rakentamiseen. Leirillä on mahdollista löytää uusia asiakkaita, liidejä ja potentiaalisia yhteistyökumppaneita ympäri maailmaa.

KONKREETTISIA TULOKSIA:

Leirin käyneiden yritysten mukaan KasvuCampin avulla on saatu aikaan huomattavaa kasvua mm. liikevaihdossa, vientimaiden lukumäärässä ja erityisesti liiketoimintaymmärryksessä.